آغاز به کار یازدهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات (IST2024) با برگزاری 6 کارگاه تخصصی

شماره :
47259
آخرین به روزرسانی :
شنبه 1403/07/14 ساعت 20:14
دسته بندی

آغاز به کار یازدهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات (IST2024) با برگزاری 6 کارگاه تخصصی

یازدهمین سمپوزیوم بین الملی مخابرات (IST۲۰۲۴) امروز، ۱۴ مهر ماه با برگزاری ۶ کارگاه تخصصی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد. 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ امروز ۱۴ مهر، یازدهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات (IST2024)  با حضور پژوهشگران، نخبگان، صنعتگران و مدیران بخش دولتی و خصوصی با برگزاری 6 کارگاه تخصصی به صورت برخط در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد. این سمپوزیوم با هدف تبادل دانش و تجربیات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود و شامل سخنرانی‌های کلیدی، نشست‌های تخصصی، ارائه مقالات و کارگاه‌های آموزشی است. 

بر اساس این خبر، در روز نخست این سمپوزیوم گارگاه "ارزيابي اثرات امواج راديويی الكترومغناطيس بر انسان" که هدف اصلی از ارائه اين كارگاه آشنايی با ويژگيهای امواج الكترومغناطيسی و اثرات آن بر بافتهای انسان و همچنين نگاهی به استانداردهای مرتبط با اين موضوع بود برگزار گردید؛ در این کارگاه که توسط دکتر نرگس نوری ارائه شد، به اهمیت شناخت و مدیریت این مواجهات در محیط‌های مختلف پرداخته شد.

همچنین در بخش دوم، کارگاه" نتايج كليدی WRC2023 و دستوركار آتی WRC2027" برگزار شد، نگاه اصلی اين كارگاه مروری بر برنامه‌های WRC2023 در حوزه مقررات راديويی و اصول حاكم بر استفاده از طيف ارتباطات ماهواره‌اي و همچنين برنامه‌های آتی اين نشست كه در سال 2027 برگزار می شود، بود. دکتر رضا بحری در این کارگاه به بررسی تغییرات و تصمیمات مهم این کنفرانس‌ها پرداخت و تأثیرات آن‌ها بر صنعت مخابرات را تحلیل کرد.

در ادامه برگزاری کارگاهها در روز اول سپوزیوم، کارگاه "چشم انداز مبتنی بر هوش مصنوعی: تحول مخابرات و سیستم های خودمختار" برگزار شد که دکتر امیرحسین نیکوفرد، مهندس محمد جواد احمدي و مهندس سيد محمد حسينی به نقش هوش مصنوعی در تحول سیستم‌های مخابراتی و خود مختار پرداختند. این کارگاه به منظور تشريح موضوع تلفيق آخرین پیشرفت های هوش مصنوعی (AI)، پردازش تصویر و بینایی کامپیوتر با کاربردهای عملی در مهندسی مخابرات برگزار شد. در کارگاه مذکور اصول بنیادی این فناوری‌ها و مفاهیم عملی آن‌ها در مخابرات و سیستم‌های مستقل با تمرکز بر مطالعات موردی دنیای واقعی مانند تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، نظارت بر زیرساخت‌ها و رانندگی خودمختار ارائه شد و سعي شد تا مجموعه ای از مهارت های جامع برای به کارگیری این فناوری ها در پروژه های مخابراتی مورد تحلیل قرار گیرد.

در بخشی دیگر کارگاه ها، "سوگيري در هوش مصنوعي قابل اعتماد: چشم انداز و روندهاي جدي"  توسط دکتر مرجان گودرزی ارائه شد و به موضوع تعصبات در هوش مصنوعی قابل اعتماد و روندهای جدید در این زمینه پرداخته شد. هدف اصلی اين كارگاه معرفی موضوع سوگيری (باياس) در سيستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی كنونی،‌ اثرات اين سوگيری و شيوه های برخورد با آن بود.

همچنین در کارگاه "افزایش عملکرد LLM از طریق هوش هیجانی در مهندسی پرامت"، دکتر نرگس شاه‌حسینی به بهبود عملکرد مدل‌های زبانی بزرگ از طریق هوش هیجانی در مهندسی پرامپت پرداخت. هدف اين كارگاه موضوع هوش هيجانی و اثرات آن در سيستمهای مبتنی بر مدلهای زبانی بزرگ (LLM)، مرور بر مبانی روانشناسانه آن و نحوه استفاده از آن در ايجاد پرامتهای مناسب بود.

در نهایت، کارگاه "ارزیابی سیستم های توزیع کلید کوانتومی"، نیز توسط دکتر سارا توفیقی ارائه شد و به ارزیابی سیستم‌های توزیع کلید کوانتومی پرداخت. باتوجه به اهميت موضوع امنيت در تعاملات كوانتومی هدف اصلی اين كارگاه بررسی انواع حملات قابل اعمال به سیستم های QKD  و همچنین روش تست و ارزیابی آنها در برابر هر حمله بود.

لازم به ذکر است، سمپوزیوم بین المللی IST2024 تا ۱۹ مهرماه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه خواهد داشت و در این مدت، ۱۳ کارگاه تخصصی دیگر نیز توسط اساتید برجسته داخلی و خارجی ارائه خواهد شد. این سمپوزیوم فرصتی بی‌نظیر برای بهره‌مندی از آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه فاوا است.

X