برگزاری کارگاه‌های تخصصی روز دوم یازدهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات IST2024 در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

شماره :
47260
آخرین به روزرسانی :
یکشنبه 1403/07/15 ساعت 18:13
دسته بندی

برگزاری کارگاه‌های تخصصی روز دوم یازدهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات IST2024 در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

دومین روز از کارگاه‌های تخصصی یازدهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات (IST2024) با حضور پژوهشگران، نخبگان، صنعتگران و مدیران بخش دولتی و خصوصی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ روز دوم سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات IST2024 در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با برگزاری چندین کارگاه تخصصی به پایان رسید. این کارگاه‌ها امروز ۱۵ مهرماه با حضور اساتید برجسته و متخصصان صنعت، به بررسی موضوعات مهم و نوآورانه در حوزه مخابرات پرداختند.

در کارگاه "مدیریت تداخل فرکانس در ارتباطات ماهواره‌ای ESIM (ایستگاه‌های زمین در حرکت)" که توسط دکتر رقیه دوست، دکتر پدرام حاجی‌پور و دکتر رقیه کریم‌زاده برگزار شد، سناریوهای مختلف مدیریت تداخل فرکانسی در ایستگاه‌های زمینی متحرک و اهمیت آن در ارتباطات ماهواره‌ای مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به افزایش استفاده از این ایستگاه‌ها، مدیریت تداخلات فرکانسی به یکی از دغدغه‌های اصلی طراحان شبکه‌های مخابراتی تبدیل شده است.

دکتر مهدی نمازی در کارگاه "هدایت نوآوری و مدیریت فناوری در شبکه‌های مخابراتی آینده" به معرفی مفهوم مدیریت نوآوری و فناوری و جنبه‌های مختلف بکارگیری این دیدگاه‌ها در صنعت مخابرات پرداخت. این کارگاه به مخاطبان کمک کرد تا با روش‌های نوین مدیریت نوآوری در این صنعت پویا آشنا شوند.

کارگاه "تحول در چشم‌انداز تولید: پیاده‌سازی SCADA با استفاده از راه‌حل‌های هوش مصنوعی و مخابرات" توسط مهندس محمدعلی دستغیب، مهندس رضا نژادابراهیم و مهندس کریم طالبی برگزار شد. در این کارگاه، همگرایی سیستم‌های کنترل نظارتی و جمع‌آوری داده (SCADA) با هوش مصنوعی پیشرفته و راه‌حل‌های مخابراتی نوآورانه، به‌ویژه پروتکل شبکه گسترده برد بلند (LoRaWAN)، مورد بررسی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان در این کارگاه با ظرفیت‌های ایجاد تحول با استفاده از ادغام قابلیت‌های تجزیه و تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی در SCADA برای افزایش تصمیم‌گیری، بهینه‌سازی کارایی عملیاتی و بهبود نگهداری پیش‌بینی‌کننده در محیط‌های تولیدی آشنا شدند.

دکتر محمد غلامی در کارگاه "کدهای تکرار دسته‌ای برای تعمیر در سیستم‌های ذخیره‌سازی توزیع شده" به بررسی موضوع اطمینان در سیستم‌های ذخیره‌سازی توزیع شده با استفاده از کدهای تکرار دسته‌ای پرداخت. در این کارگاه نشان داده شد که چگونه با از کار افتادن یک گره در سیستم ذخیره‌ساز توزیع شده، روند تعمیر و استفاده از گره‌های بازمانده انجام می‌شود.

در نهایت، دکتر فاطمه ایمانی مهر و دکتر طلا تفضلی در کارگاه "ادغام هوش مصنوعی با SIEM: استراتژی‌های پیشرفته برای تشخیص و تجزیه و تحلیل تهدید" به بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی و فناوری‌های هوش تهدید و ادغام آن با سیستم‌های سنتی برای تجزیه و تحلیل حجم زیاد داده پرداختند. این کارگاه به شرکت‌کنندگان نشان داد که چگونه می‌توان با استفاده از این فناوری‌ها، تهدیدات را به‌طور مؤثرتری شناسایی و تحلیل کرد.

لازم به ذکر است، سمپوزیوم بین‌المللی IST2024 تا ۱۹ مهرماه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه خواهد داشت و در این مدت، ۱۱ کارگاه تخصصی دیگر به صورت آنلاین نیز توسط اساتید برجسته داخلی و خارجی ارائه خواهد شد.

X