الزامات توسعه استعدادها و مهارتهای دیجیتال در بخش عمومی (برگرفته از چارچوب OECD)
جامعه در هر حوزه ای (از جمله صنایع، آموزش و کسب و کار) در حال تکامل است و فناوری دیجیتال، ابزارها و دادهها جهت انجام بهتر عملیات¬های روزانه حوزه های مختلف به کار گرفته می شوند. این برهم زنندگی دیجیتالی برای بخشهای دولتی که باید به فناوری، محیط کاری، مهارتها و استعدادهای مناسب مجهز شوند تا بتواند از دولت الکترونیک به دولت دیجیتال گذر کنند، نیز امری مهم است. دستیابی به نیروی کار دیجیتال جهت بکارگیری پتانسیل فناوریهای دیجیتال و داده برای برآورده کردن بهتر نیازهای شهروندان و ایجاد اعتماد عمومی در راستای توسعه دولت دیجیتال بسیار مهم است. بحرانهای اخیر همچون همه گیری کووید 19، تقاضای گسترده ای را در بخش عمومی برانگیخته است.هدف از این گزارش، ارائه راهکارهایی برای توسعه نیروی انسانی مورد نیاز دستگاههای دولتی در راستای توسعه دولت دیجیتال است. مبنای این گزارش، چارچوب ارائه شده توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) با عنوان چارچوب" استعدادها و مهارت های دیجیتال در بخش عمومی OECD " است [1] که یک رویکرد سه رکنی را برای هدایت دولت به سمت جذب استعدادهای دیجیتال و تجهیز کارمندان دولتی به مهارت-های دیجیتال ارائه میدهد. رکن 1 اهمیت زمینه و بافتار را برای کسانی که روی دولت دیجیتال کار می کنند، پوشش میدهد و محیط مورد نیاز برای ترغیب به تحول دیجیتال را مورد بحث قرار می¬دهد. رکن2 به مهارتهای مورد نیاز برای پشتیبانی از بلوغ دولت دیجیتال میپردازد که همه کارمندان عمومی، متخصصان و کسانی که نقش رهبری دارند را پوشش می دهد. رکن 3 گامهای عملی و فعالیتهای مورد نیاز برای جذب و حفظ نیروی کار را در نظر میگیرد که مهارتهای پشتیبانی از بلوغ دولت دیجیتال را نیز شامل می¬شود.
چارچوبOECD نشان میدهد که نقطه شروع توسعه مهارتها و استعدادها، ایجاد محیطی است که نیروی کار را تشویق می¬کند تا تحول دیجیتال را رهبری کنند. سازمانها باید همه عناصری که به یک محیط کار دیجیتالی کمک میکنند، مانند 1-رهبری، 2-ساختار سازمانی، 3- فرهنگ یادگیری و 4-روشهای کار را در نظر بگیرند. وقتی یک محیط کار دیجیتالی مناسب ایجاد شد، باید با تعریف استعدادها و مهارتهای دیجیتال تکمیل شود تا کارمندان دولتی بتوانند بلوغ دیجیتال را پیش ببرند. نقطه شروع مهارتهای دولت دیجیتال نیز، جامعه ای است که کارمندان دولتی آن به مهارت¬های اصلی قرن 21 مجهز باشند. علاوه بر مهارت های قرن 21، دولت باید بر روی رویکردی جامع سرمایهگذاری کند که چهار حوزه مهارت "کاربری دولت دیجیتال"؛ "اجتماعی-عاطفی دولت دیجیتال"؛ "تخصصی دولت دیجیتال" و "رهبری دولت دیجیتال" را برای پشتیبانی از بلوغ دولت دیجیتال پوشش میدهد.
برای دسترسی به محتوای گزارش به لینک روبرو مراجعه نمائید: https://vlib.itrc.ac.ir/parvan/resource/16265/
علاقه مندان به این موضوع می توانند با دریافت نسخه فایل پیوست به محتوای کامل این گزارش دسترسی پیدا کنند.
پیوست | حجم |
---|---|
الزامات توسعه استعدادها و مهارتهای دیجیتال در بخش عمومی (برگرفته از چارچوب OECD) | 3.35 مگابایت |