بررسی قوانین ضدانحصاری پلتفرم ها، پیشنهادی اتحادیه اروپا

شماره :
46963
آخرین به روزرسانی :
سه شنبه 1403/02/18 ساعت 15:18
دسته بندی

بررسی قوانین ضدانحصاری پلتفرم ها، پیشنهادی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا چارچوب حقوقی نوینی را به کار گرفته است که ضمن حفاظت از امنیت کاربران آنلاین، حقوق اساسی حفاظت را در حاکمیت به کار گرفته و محیط پلتفرمی باز و عادلانه‌ای را فراهم می‌کند. قانون بازارهای دیجیتال (DMA) و قانون خدمات دیجیتال (DSA) به منظور کنترل انحصار و جلوگیری از تسلط بر بازار‌های دیجیتال ارائه و تصویب شده‌اند.
قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA)، جهت ایجاد تعادل و حفظ رقابت در بازارهای بخش دیجیتال ارائه شده و مجموعه‌ای از معیارهای مشخص را برای شناسایی دروازه‌بان‌ها تعیین می‌کند. طبق این تعریف، دروازه‌بان‌ها پلتفرم‌های دیجیتال بزرگی هستند که خدمات پلتفرم هسته را ارائه می‌دهند. این قانون یکی از اولین ابزارهای تنظیم‌گری است که قدرت شرکت‌های دیجیتال خیلی بزرگ را به‌صورت جامع مقررات‌گذاری می‌کند. قانون DMA از اول نوامبر 2022 به مرحله اجرا درآمد و از می 2023 اعمال گردید

قانون خدمات دیجیتال (DSA) نیز لایحه‌ی قانونی پیشنهادی از طرف اتحادیه اروپا است در کل اتحادیه اروپا لازم‌الاجراست و از اول ژانویه 2024 اعمال خواهدشد. اگر پلتفرم یا موتور جستجویی بیش از 45 میلیون (10٪ جمعیت اتحادیه اروپا) کاربر داشته باشد، کمیسیون اروپا آن را به عنوان یک پلتفرم یا موتور جستجوی آنلاین خیلی بزرگ در نظر خواهد گرفت و بدین ترتیب چهار ماه وقت خواهد داشت تا با تعهدات DSA سازگار شود. این تعهدات شامل ارائه اولین ارزیابی ریسک سالانه پلتفرم به کمیسیون اروپا می‌باشد.

برای دسترسی به محتوای گزارش به لینک روبرو مراجعه نمائید:                 https://vlib.itrc.ac.ir/parvan/resource/16281/


علاقه مندان به این موضوع می توانند با دریافت نسخه فایل پیوست به محتوای کامل این گزارش دسترسی پیدا کنند.

X