جایگاه رویکرد جمع سپاری برای حل مسائل علم و فناوری

شماره :
47032
آخرین به روزرسانی :
سه شنبه 1403/02/18 ساعت 14:47
دسته بندی

جایگاه رویکرد جمع سپاری برای حل مسائل علم و فناوری

جمع­ سپاری را می­ توان یک الگوی کسب وکار مبتنی بر وب دانست که در سال­های اخیر از سوی سازمان­های بسیاری مورد توجه قرارگرفته­است. در جمع­ سپاری به واسطه یک فراخوان عمومی از تعداد زیادی از افراد فعال در بستر وب برای کسب راه­ حل­های نوآورانه و یا حل فعالیت­هایی که می­توان آنها را به ریزفعالیت­ها شکست کمک گرفته می­شود. یکی از کاربردهای مهم جمع­ سپاری استفاده از آن در حل مسائل علم و فناوری است.

در این گزارش ضمن تشریح مفهوم جمع­سپاری به صورت عام به مباحث زیر پرداخته شود:

  • انواع مدل­های جمع­ سپاری: جمع­سپاری معمولاً مدل­های مختلفی دارد که مهم­ترین آنها عبارتند از هوش جمعی، جمع­ سازی، نظرسنجی گروهی و تأمین مالی جمعی.
  • انواع مسائل جمع ­سپاری: معمولا دو پارامتر اساسی در دسته­بندی مسائل مهم است. اولین پارامتر همگن یا ناهمگن بودن تخصص افراد است و دومین پارامتر این است که نتایج حاصل از جمع­ سپاری به طور مستقل ارزش دارد یا نتایج به صورت تجمیعی، ارزش جدیدی را ایجاد کنند. از ترکیب حالت­های مختلف این دو پارامتر چهار نوع مسئله بوجود می­آید که عبارتند از:
    • نیروی کار همگن- نتایج مستقل: نطرسنجی جمعی
    • نیروی کار همگن- نتایج تجمیعی: ایجاد جمعی
    • نیروی کار غیرهمگن- نتایج مستقل: پردازش جمعی
    • نیروی کار غیرهمگن- نتایج تجمیعی: حل جمعی
  • کاربردهای جمع­ سپاری در حل مسائل علم و فناوری: این کاربردها عبارتند از: 1- کشف و مدیریت دانش،    2- استفاده از هوش انسانی توزیع شده، 3- حل مسائل و چالش­ها و 4- تولید خلاق. دو مورد اول بیشتر برای مدیریت اطلاعات و دو مورد دوم برای مباحث ایده­ پردازی استفاده می­شوند.

برای دسترسی به محتوای گزارش به لینک روبرو مراجعه نمائید:   https://vlib.itrc.ac.ir/parvan/resource/16359/

      

 

علاقه مندان به این موضوع می توانند با دریافت نسخه فایل پیوست به محتوای کامل این گزارش دسترسی پیدا کنند.

X