سنجش توسعه دیجیتال بر اساس گزارش ITU Measuring digital development 2022

شماره :
46940
آخرین به روزرسانی :
دوشنبه 1402/12/14 ساعت 13:21
دسته بندی

سنجش توسعه دیجیتال بر اساس گزارش ITU Measuring digital development 2022

داده های دقیق از وضعیت و روند توسعه ارتباطات و پایش مستمر شاخص های اتصال برای اطمینان از پیامدهای سیاست ها و اجرای پروژه هایی که به طور ملموس بر شکاف دیجیتالی و بهره مندی از توسعه دیجیتالی تاثیرگذارند، ضروری است. ITU در گزارش Measuring digital development 2022، آخرین روندهای جهانی توسعه دیجیتالی را براساس شاخص های اصلی و نیز در دسته بندی های جغرافیایی و اقتصادی ارائه کرده است. براساس این گزارش هرچند طی دو سال همه گیری کرونا، ارتباطات آنلاین فراتر از حد انتظار توسعه یافت، ولیکن در حال حاضر هرچند ارقام روند مثبتی را در این حوزه نمایش می دهند ولیکن شتاب آن کاهش یافته است. پیامدهای این مساله در کشورهای در حال توسعه و یا اقتصادهای با درآمد متوسط از منظر افزایش شکاف دیجیتالی و ازدست دادن فرصت های توسعه دیجیتالی در بخش های اقتصادی و اجتماعی بسیار با اهمیت است. با نزدیک شدن به مهلت 2030 برای تحقق اهداف توسعه پایدار، شناسایی استراتژی‌های جدید برای تحقق فراگیر دیجیتال به یک موضوع فوری تبدیل شده است. این به معنای همکاری بیشتر برای رفع شکاف‌ در دسترسی روستایی، دسترسی در خانه و مدرسه، آموزش مهارت‌های دیجیتال، کیفیت و سرعت اتصال، فرصت های دیجیتالی برابر برای همه گروه های جامعه از جمله زنان و دختران و تلاش برای اطمینان از اینکه همه کشورها هدف دسترس پذیری پهن باند با هزینه کمتر از 2 درصد از سرانه درآمد ناخالص ملی ماهانه را محقق سازند.

تغییرات روندهای فوق در مناطق مختلف جهان، موضوع این گزارش است. برای همراستایی با روند جهانی حوزه دیجیتال در کشور و بعضا هدف گذاری های توسعه ای در بخش های مختلف، بررسی و تحلیل این تحولات و پیامدهای آن می تواند مورد بهره برداری قرارگیرد.

برای دسترسی به محتوای گزارش به لینک روبرو مراجعه نمائید:                  https://vlib.itrc.ac.ir/parvan/resource/16250/         


علاقه مندان به این موضوع می توانند با دریافت نسخه فایل پیوست به محتوای کامل این گزارش دسترسی پیدا کنند.

X