استفاده از هوش مصنوعی برای ترجمه زبان اشاره برای کمک به ناشنوایان در ژاپن
دولتهای محلی ژاپن به هوش مصنوعی روی آوردهاند تا ارتباط با افراد ناشنوا یا کمشنوا را در پیشخوانهای خود برای عموم بهبود بخشند.
سیستمی که به طور مشترک توسط دانشگاه الکترو-ارتباطات توکیو و شرکت سافت بانک توسعه داده شده است، حرکات زبان اشاره را به متن نوشتاری تبدیل می کند. در حالی که این سیستم به تجهیزات در کانترها نیاز دارد، شهرداری ها امیدوارند که در نهایت تنها با یک گوشی هوشمند قابل استفاده باشد.
در دفتر شهر ناراشینو در استان چیبا، در نزدیکی توکیو، زنی با ناتوانی شنوایی در حالی که در مقابل دوربین ایستاده بود، با استفاده از زبان اشاره برای رسیدن به سرویس بهداشتی راهنمایی خواست. ترجمه متنی بعد از حدود سه ثانیه روی صفحه نمایش کامپیوتر یکی از کارکنان ظاهر شد. سپس پاسخ گفتاری به صورت متن روی صفحه در مقابل زن ظاهر شد و باعث ایجاد یک تعامل روان شد.
سیستم هوش مصنوعی که علامت را به متن ژاپنی ترجمه میکند، «Sure Talk» نامیده میشود، از فناوری تشخیص تصویر استفاده میکند که حرکات استخوانی چندین ناحیه بدن مانند انگشتان و بازوها را برای تبدیل علامت به ژاپنی تجزیه و تحلیل میکند. تصاویر نشانه صدها نفر برای توسعه این سیستم دیجیتالی شد.
مسئول شهر ناراشینو گفت، اگرچه مکالمه با افرادی که ناشنوا یا کم شنوا هستند می تواند به صورت کتبی انجام شود، سیستم هوش مصنوعی "بسیار روان تر است زیرا ترجمه در زمان واقعی انجام می شود." Sure talk هنوز جای پیشرفت زیادی دارد. در حال حاضر، فقط می تواند حرکات را به طور دقیق به حدود 1500 کلمه ژاپنی ترجمه کند.
یکی از مهندسان SoftBank که در توسعه این سیستم مشارکت دارد، گفت: «مقدار عظیمی از دادههای زبان اشاره برای ساخت مدلی برای ترجمه دقیق نشانهها به متن ژاپنی مورد نیاز است. بنابراین برای بهبود دقت سیستم، شرکت ارتباطات سیار و خدمات اینترنت، راه اندازی وب سایت و اپلیکیشن گوشی هوشمند را با درخواست همکاری از مردم ضروری دانسته و از حداکثر امکان ارسال تصاویر به زبان اشاره دعوت می کند.
در یک توسعه مرتبط، دانشگاه هوکایدو و شرکت Nippon Telegraph and Telephone East به طور مشترک در حال توسعه یک سیستم ترجمه خودکار به زبان اشاره مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.
هدف آنها بهبود محیط در بیمارستانها، داروخانهها، مکانهای توریستی و سایر مکانها، نصب دوربینهایی است که افراد ناشنوا یا کمشنوا بتوانند حتی در غیاب کارکنانی که قادر به استفاده از زبان اشاره هستند، پرس و جو کنند.
208000819.215