استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی شکستگی در اشعه ایکس

شماره :
41341
آخرین به روزرسانی :
جمعه 1402/06/3 ساعت 21:53

استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی شکستگی در اشعه ایکس

محققان در حال توسعه یک الگوریتم هوش مصنوعی برای کمک به پزشکان در تشخیص شکستگی هستند.

با توجه به مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، هوش مصنوعی می تواند به پزشکان در تشخیص شکستگی در اشعه ایکس کمک کند.

رئیس رادیولوژی بوستون گفت: "الگوریتم هوش مصنوعی ما می تواند به سرعت و به طور خودکار اشعه ایکس را برای شناسایی شکستگی ها مثبت است هدایت کند و آن موارد را در سیستم علامت گذاری کند تا رادیولوژیست ها بتوانند خواندن اشعه ایکس با شکستگی های مثبت را در اولویت قرار دهند.این به طور بالقوه می تواند به کاهش زمان انتظار در زمان مراجعه به بیمارستان یا کلینیک قبل از تشخیص مثبت شکستگی کمک کند."

به گفته محققان، اشتباهات در تفسیر شکستگی حدود 24 درصد از خطاهای تشخیصی مضر مشاهده شده در بخش اورژانس را نشان می دهد. علاوه بر این، ناهماهنگی در تشخیص رادیوگرافی شکستگی در ساعات عصر و شب بیشتر است. الگوریتم هوش مصنوعی بر روی مجموعه داده های اشعه ایکس بزرگ از چندین مؤسسه برای شناسایی شکستگی های اندام، لگن، تنه، ستون فقرات کمری و قفسه سینه آموزش داده شد.

خوانندگان انسانی متخصص استاندارد طلایی را در این مطالعه تعریف کردند و عملکرد خوانندگان انسانی با و بدون کمک هوش مصنوعی را مقایسه کردند. دقت تشخیصی شکستگی‌های هر خواننده، با و بدون کمک هوش مصنوعی، با استاندارد طلا مقایسه شد.

کمک هوش مصنوعی به کاهش شکستگی‌های از دست رفته تا 29 درصد و افزایش حساسیت خوانندگان تا 16 درصد و 30 درصد برای آزمون‌هایی با بیش از یک شکستگی کمک کرد، در حالی که ویژگی را تا 5 درصد بهبود بخشید.

به گفته Guermazi، هوش مصنوعی می تواند ابزار قدرتمندی برای کمک به رادیولوژیست ها و سایر پزشکان در بهبود عملکرد تشخیصی و افزایش کارایی باشد. علاوه بر این، این فناوری پتانسیل بهبود تجربه بیمار در بیمارستان یا کلینیک را دارد.

201001004.001.2

X