اطلاعات مالی و پیشرفت پروژه‌های طرح جویشگر بومی در سایت دیدرس قرار گرفت

شماره :
42668
آخرین به روزرسانی :
سه شنبه 1402/06/28 ساعت 16:40
دسته بندی

اطلاعات مالی و پیشرفت پروژه‌های طرح جویشگر بومی در سایت دیدرس قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران)،‌ دکتر علیرضا یاری مدیر طرح جویشگر بومی، ضمن گلایه از برخی متخصصین داخلی که از روی بی‌اطلاعی و عدم آگاهی با دستگاه‌‌های بیگانه همراهی می‌کنند توضیح داد که تاکنون برای جویشگر پارسی جو 2 میلیارد تومان و برای جویشگر یوز 3 میلیارد تومان هزینه شده است و درمجموع هزینه کلی برای 40 پروژه انجام‌شده و یا فعال در جویشگر بومی 52 میلیارد تومان بوده که نزدیک به 50 درصد آن در حوزه زیرساخت‌‌های پردازشی و پهنای باند است.

ایشان با توضیح اینکه در طرح جویشگر بومی، بازیگران متفاوت در این حوزه شناسایی‌شده و در حوزه­‌های تأمین‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات، محتوا و کاربرد موردتوجه قرارگرفته ­اند: گفت : تنوع حوزه ­ها و حجم دانشگاه­ها و شرکت­‌های توانمند موردحمایت در هر حوزه به‌گونه‌ای بوده که تاکنون 40 پروژه در حوزه­‌‌های خدمات پایه­ای جویش، ابزارها و دادگان خط و زبان فارسی، محتوای بومی و نیز فعالیت­‌های پژوهشی موردحمایت قرارگرفته‌اند كه در این میان می­توان به 26 پروژه محصول محور باهدف تجاری‌سازی از قبیل موتور جستجوی فارسی، ترجمه ماشینی، رایانامه بومی و سرویس نقشه اشاره نمود که البته گزارش اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام این طرح در سایت اطلاع‌رسانی دیدرس (didras.ir) قابل‌دسترسی می‌باشد.

مدیر طرح جویشگر بومی در خصوص بررسی وضعیت جویشگر‌های بومی نیز گفت : جویشگر‌های بومی توسط برخی از کشور‌های جهان برای مقابله با نفوذ‌های فرهنگی و امنیتی و نیز بهره‌مندی اقتصادی توسعه یافتند که "یاندكس" با 51 درصد سهم بازار جستجو در روسیه، "ناور" با  74 درصد سهم بازار جستجو در كره جنوبی و "بایدو" با 76 درصد سهم بازار جستجو در چین موفق­ترین جویشگر‌های بومی هستند. وی ادامه داد : جویشگر "گوگل" با درآمدی در حدود 60 میلیارد دلار و روزانه 9 میلیارد پرس‌وجو قدرتمندترین جویشگر جهانی بوده و 78 درصد سهم بازار جستجو در جهان و 97/8 درصد سهم بازار در ایران را به خود اختصاص داده که به همراه جویشگر "بینگ" با 8درصد سهم بازار جستجوی جهان و 7/0 درصد سهم بازار کشور، بیانگر تسلط مطلق کشور آمریکا بر بازار جستجو در دنیا و در کشور ایران است.

دکتر یاری توضیح داد که طرح  کلان جویشگر بومی با تمرکز بر زبان فارسی، با در نظر گرفتن نیاز کشور و ترکیب خدمات بومی متنوع، برنامه‌ریزی‌شده است تا به شکل گام‌به‌گام بر بازار جستجوی کشور و احیاناً کشور‌های فارسی‌زبان منطقه تسلط یابد که البته دست­یابی به اهداف بازار جستجوی کشور کار بسیار دشوار و زمان‌بری بوده و به کمک و مساعدت حاکمیت و مردم بستگی دارد و مسلماً توسعه بازار باعث بهبود کیفیت خدمات نیز می­شود و به‌تناسب استفاده مردم و بازخوردهایی که می­دهند، بهبود خواهد یافت.

در انتها ایشان افزود، ضمن توسعه فناوری‌‌های موردنیاز در جویشگر‌های بومی، سیاست‌گذاری و اجرای آن از سوی حاکمیت، زمینه موفقیت جویشگر‌های بومی در کشور را فراهم خواهد نمود و در این راستا سیاست‌‌های ترویج و توسعه فرهنگ­ به­ کارگیری جویشگر‌های بومی و سایر محصولات جنبی از یک‌ طرف و تشویق و هدایت سازمان‌‌های دولتی به سمت استفاده از خدمات جویشگر‌های بومی از طرف دیگر برای بهبود اوضاع بازار خدمات بومی، لازم است وی گفت : امید است خدمات بومی، اعتماد مردم را جلب کرده و بتوانند بازار مناسبی در جهت توسعه کسب‌وکار خود داشته باشند تا ضمن توسعه فناوری‌‌های بومی فرصت‌‌های شغلی و کسب‌وکاری جدیدی در فضای اقتصاد دیجیتالی فراهم کنند.

گفتنی است، اخبار جعلی و بیگانه هزینه انجام شده برای جویشگر بومی را 170 میلیارد تومان اعلام نموده بودند.

 

X