تلفیق هوش مصنوعی و چاپ سه بعدی برای جراحی موفقیت آمیز

شماره :
41353
آخرین به روزرسانی :
جمعه 1402/06/3 ساعت 21:53

تلفیق هوش مصنوعی و چاپ سه بعدی برای جراحی موفقیت آمیز

تحقیقات جدید ارائه شده در Euroanaesthesia، نشست سالانه انجمن اروپایی بیهوشی و مراقبت های حیاتی (ESAIC)، که امسال به صورت آنلاین برگزار شد، نشان می دهد که استفاده از پرینت سه بعدی و واقعیت مجازی ممکن است مراقبت از بیماران را بهبود بخشد و استرس متخصص بیهوشی و هدر رفتن تجهیزات را کاهش دهد.

اکثر موارد گزارش شده در این مطالعه مربوط به کودکانی است که تحت عمل جراحی ریه قرار می گیرند، اما این فناوری همچنین برای طراحی برنامه های شخصی برای بیماران با توده های مدیاستن بزرگ (MM) در قفسه سینه که قلب و ریه ها را فشرده می کند، استفاده شده است.

یک مدل سه بعدی را می توان در 30 دقیقه ساخت و یک پرینت را می توان در 3-4 ساعت در پرینترهای سه بعدی سطح ابتدایی عکسبرداری کرد. اگرچه این فناوری به طور گسترده در سایر تخصص های پزشکی مانند جراحی ارتوپدی، قلب و عروق کودکان و دندانپزشکی استفاده می شود، استفاده از چاپ سه بعدی و واقعیت مجازی در بیهوشی عمدتاً با هدف آموزش بوده است.

گفتنی است پس از بررسی تصاویر واقعیت مجازی، هیچ یک از بیماران قبل از بیهوشی با اقدامات آسیب زای پزشکی مواجه نشده و علاوه بر این، هیچ گزارشی از عوارض بیهوشی در بیماران مراجعه کننده برای مدل سازی سه بعدی وجود نداشت.

دکتر شایلورمی گوید: چاپگرهای سه بعدی هنوز برای برنامه ریزی قبل از عمل برای بیهوشی استفاده نمی شود. تجربه ۲ ساله ما نشان می دهد که به کمک این فناوری و با طراحی یک برنامه خاص، آزمون و خطا کاهش یافته و آسیب کمتری به بیمار وارد می شود. ما همچنین دریافتیم که اشتراک ‌گذاری این مدل ‌ها با بیماران درک عمیق‌ تری از جراحی آینده‌ شان به آن ها ارایه داده و به بهبود ارتباط بیماران با پزشکان نیز کمک می ‌کند.

متخصصان بیهوشی درگیر در این موارد نیز استرس کمتری را گزارش کرده و با بررسی این مدل ها با جراحان دیگر، درک بیشتری از چالش های موجود برای هر بیمار به طور اختصاصی وجود خواهد داشت.

201000929.0367

X