سمينار چارچوب ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در برنامه هفتم پيشرفت و تحليل وضعيت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

شماره :
47569
آخرین به روزرسانی :
سه شنبه 1403/11/2 ساعت 11:41
دسته بندی
در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شد؛

سمينار چارچوب ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در برنامه هفتم پيشرفت و تحليل وضعيت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

سمينار تخصصی "چارچوب ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در برنامه هفتم پيشرفت و تحليل وضعيت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" با ارائه گزارشی از جايگاه و چارچوب های سنجش اين موضوعات در كشور و همچنين وضعيت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اين حوزه‌ها و برنامه‌های متصور در اين‌خصوص در پژوهشگاه ICT برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات سابق)؛ سمينار تخصصی " چارچوب ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در برنامه هفتم پيشرفت و تحليل وضعيت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" با حضور كارشناسان و اعضای هیئت علمی پژوهشگاه و همچنين متخصصان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سالن حافظ این پژوهشگاه برگزار شد. در این نشست طاهره میرسعیدقاضی، عاطفه قوامی‌فر و محمود خراط به ارائه گزارش فعاليت های انجام شده و بحث و تحليل در اين حوزه با حاضرين در جلسه پرداختند.

در اين جلسه اشاره شد كه موضوع سنجش و ارزيابی علم، فناوری و نوآوري يكی از موضوعات اساسی در روندهای برنامه‌ريزی كلان هر كشور يا حتی درون سازمانی است كه هر كشور (يا سازمانی) متناسب با نيازهاي خود نسبت به برنامه‌ريزی و اجرای آن اقدام می كند و به اشكال مختلف در گزارش های جهانی منعكس می شود. شورای عالی علوم،‌ تحقيقات و فناوری (عتف) در ايران متولی اجرای فرآيند سنجش و ارائه آن در كشور است و در پايان هر برنامه پنج ساله ضمن ارائه و بررسی اين گزارش ها، نتايج و مدل اين سنجش مورد بازبينی قرار می گيرد.

همچنین سنجش و ارزيابی علم، فناوری و نوآوری از دو منظر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اهميت ويژه دارد. اول اينكه اين وزارت بعنوان يک نهاد فناوری پايه، يكی از مهمترين دستگاه های ذيل شورای عالی علوم، تحقيقات و فناوری (عتف) است و منظر دوم اينكه ماهيت فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمام اركان سازمان‌ها و نهادهای حاكميتی كشور اثر تحول آفرين دارد و به اين تعبير هر سنجشی در اين نهادها متأثر از وضعيت وزارت ICT‌ است.

در اين نشست مدل و روند سازوكار سنجش در برنامه پنج ساله ششم، نقاط ضعف و مدل پيشنهادی براي برنامه هفتم پيشرفت بررسی و تحليل شد. در بخش پايانی اين كارگاه نتايج مطالعات انجام شده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری از منظر اين مدل ها ارائه شد. نتايج ارائه شده در اين نشست حاكی از آن بود كه به دليل عدم وجود نظام سنجش علم، فناوری و نوآوری در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، علاوه بر اينكه بسياری از دستاوردهای اين وزارت به نهادهای داخلی منعكس نمی شود، بسيار از مجاری بين‌المللی كه متولی ارائه گزارش های سالانه و رتبه‌بندی كشورها هستند نيز اين دستاوردها بی اطلاع هستند.

در پایان، افراد حاضر در جلسه به بحث و بررسی درباره موضوعات مطرح‌شده پرداختند و دیدگاه‌های متنوعی در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های موجود ارائه شد. این تبادل نظرها با هدف یافتن راهکارهای کاربردی‌تر و مؤثرتر در حوزه ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کمک شایانی می كند و اميد است نتيجه اين سمينار تلنگری باشد بر تمركز بر اين موضوع كه چقدر در اين وزارت اين مقولات علم،‌ فناوری و نوآوری به شكل نظام‌مند مورد توجه قرار دارند و چگونه از نتايج اينگونه سنجش ها در برنامه‌های كوتاه مدت يا ميان مدت استفاده شود.

X