محققان ابزار جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص آثار هنری جعلی توسعه داده اند

شماره :
41302
آخرین به روزرسانی :
جمعه 1402/06/3 ساعت 21:53

محققان ابزار جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص آثار هنری جعلی توسعه داده اند

محققان دانشگاه Case Western Reserve در کلیولند تکنیکی را برای شناسایی خالق یک اثر هنری با دقت بسیار با تکیه بر قدرت های هوش مصنوعی ایجاد کرده اند.

با تجزیه و تحلیل داده های آثار هنری با استفاده از یک سیستم یادگیری عمیق، می توان جزئیات مختلفی را که یک نقاش قادر به کنترل آنها نیست، شناسایی و مقایسه کرد. این عناصر میکروسکوپی، مانند آثار قلم مو یا اندازه موها، می توانند برای شناسایی سبک یک هنرمند استفاده شوند.

این روش جدید از طریق نقشه برداری دقیق از سطح یک نقاشی در سه بعدی کار می کند. سپس توسط هوش مصنوعی آنالیز می شود. محققان کار خود را نوآورانه می دانند و پیشنهاد می کنند که تقریباً به طور قطع می توان از آن برای کمک به شناسایی نقاشی های تقلبی استفاده کرد.

در واقع، فریب دادن این سیستم بسیار دشوار خواهد بود، زیرا این جزئیات کوچک نامحسوس هستند. چنین ردپایی نشان‌دهنده چیزی است که محققان «سبک غیرعمدی» یک هنرمند می‌نامند.

این را می‌توان با اثر انگشت مقایسه کرد. در آزمایشی که با چهار دانش آموز انجام شد، محققان توانستند با دقت بیش از 95 درصد تشخیص دهند که کدام دانش آموز کدام نقاشی را نقاشی کرده است - حتی زمانی که از همان قلم موها، رنگ ها و بوم ها استفاده می کردند.

برای شناسایی هنرمندان، محققان قبل از تقسیم آثار به هزاران مربع کوچک، از نیم میلی‌متر تا چند سانتی‌متر، سطح هر نقاشی را اسکن کردند. سپس نرم‌افزار داده‌ها را خرد کرد و برای شناسایی تفاوت‌های بین چهار نقاش آماتور مقایسه کرد.

در عصری که آثار هنری اغلب از مرز میلیون دلاری عبور می‌کنند، و اطلاعات تایید شده در حال تبدیل شدن به کالایی کمیاب است، این فناوری جدید احتمالاً برای کارشناسان هنری، صاحبان و مجموعه‌داران به طور یکسان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

226001020.245

X