مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتال، بازوی آموزشی پروژههای پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ مرکز آموزش مهارتهای تحول دیجیتال با موافقت اصولی سازمان اداری و استخدامی کشور و مجوز وزارت متبوع از ابتدای سال 1400 با ادغام دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شده است.
دکتر مازوچی، رئیس مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتال در گفتگویی کوتاه با خبرنگار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اهم اقدامات و اهداف این مرکز را تشریح کرد که در ادامه این گفتگو را مشاهده خواهید کرد.
* هدف اصلی تشکیل این مرکز چیست؟
دکتر مازوچی- تشکیل این مرکز بهمنظور غنابخشی به آموزشهای مهارتی در سطح وزارت و ساماندهی آموزشهای همکاران پژوهشگاه و نیز عمل کردن بهعنوان بازوی آموزشی پروژههای بخشهای مختلف پژوهشگاه، اقدامی بایسته در بها دادن به جایگاه آموزش و مدیریت دانش در مجموعه بوده است.
* فعالیتهای اصلی که توسط همکاران در مرکز آموزش مهارتهای تحول دیجیتال دنبال میشوند چه هستند؟
دکتر مازوچی- برگزاری دورههای آموزشی موردنیاز اعضای هیأت علمی و کارکنان پژوهشگاه، برگزاری دورههای آموزشی مورد تعهد پروژههای پژوهشگاه با استفاده از زیرساختهای مرکز آموزش، طراحی، برنامهریزی و برگزاری دورههای آموزشی تخصصی و ترویجی در حوزه تحول دیجیتال و شبکه ملی اطلاعات، نیازسنجی، برنامهریزی و برگزاری دورههای آموزشی مورد نیاز شرکتها و سازمانهای تابعه وزارت، انجام ارزیابی شایستگیهای عمومی مدیران در سطح وزارت در تعامل با کانون ارزیابی وزارت و برگزاری دورههای آموزشی توسعه شایستگیهای مدیران، آموزش مربیان و سربازان وظیفه در چارچوب تفاهمنامه وزارت با ستاد کل نیروهای مسلح از جمله فعالیت های این مرکز هستند.
همچنین انجام امور موردی ارجاعی مربوط به فارغالتحصیلان دانشکده سابق در زمینه صدور مدرک تحصیلی، ریز نمرات و تاییدیه تحصیلی نیز از دیگر فعالیتهای همکاران این مرکز میباشد.
*چه فعالیتهایی توسط مرکز آموزش مهارتهای تحول دیجیتال در ارتباط با تعهدات آموزشی پروژههای پژوهشگاه انجام شده است؟
دکتر مازوچی- تلاش شده که حداکثر همکاری در این مرکز در راستای انجام تعهدات آموزشی پروژههای پژوهشگاه صورت پذیرد. در ابتدای شکلگیری مرکز آموزش مهارتهای تحول دیجیتال در پژوهشگاه، اغلب درخواستهای پروژههای پژوهشگاه در خصوص صدور گواهینامههای دورههای آموزشی مورد تعهد پروژهها توسط این مرکز بود. به عنوان نمونه میتوان به صدور گواهینامههای دورههای آموزشی پروژههای "پژوهش و بررسی جامع شبکه انتقال و ارائه راهکار"،"طرح توسعه peering مراکز تبادل ترافیک (IXP) کشور" و "پژوهش و بررسی مراکز داده شرکت ارتباطات زیرساخت و ارائه راهکار (شارع 3)" اشاره کرد.
در برخی از پروژهها، حسب درخواست مجری و کارفرما، دورههای آموزشی پروژه به صورت آفلاین برای کارفرمای پروژه برگزار گردیده، که از جمله میتوان به دورههای آموزشی "مفاهیم پایه قیمتگذاری" ، "راهبردهای تعیین قیمت" و "نظام قیمتگذاری و نرخگذاری خدمات زیرساخت" که به صورت آفلاین برای شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شده است اشاره کرد.
در گام بعدی، پروژههای پژوهشگاه درخواست برگزاری دورههای آموزشی مورد تعهد خود را به صورت آنلاین از طریق مرکز آموزش با بهرهگیری از زیرساخت آموزشی این مرکز و در نهایت نیز صدور گواهینامه برای شرکتکنندگان در دورهها داشتند. به عنوان نمونه میتوان برگزاری دورههای "آشنایی با مفاهیم نوآوری" و "چارچوب مدیریت نوآوری سازمانی" مربوط به پروژه "تبیین الزامات، تدوین نقشه راه و الگوی حرکت به سمت سازمان دیجیتال و نوآور شرکت ارتباطات زیرساخت" را نام برد.
علاوه بر موارد فوق، برخی از پروژههای پژوهشگاه نیز درخواست برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی از طریق این مرکز به منظور نشر دانش کسب شده را داشتند. به عنوان نمونه میتوان به برگزاری دورههای آموزشی "مصورسازی تحلیل دادهها و ابزارهای آن"،"تحلیل دادههای محتوایی به منظور ذائقهسنجی هوشمند کاربران فضای سایبری"، "روشها، فناوریها و ابزارهای مطرح در جمع آوری، تجمیع، ذخیره و یکپارچهسازی دادهها"، "فرآیند تحلیل هوشمند رفتار تجمعی کاربران فارسی زبان با موضوع کرونا در راستای ذائقهسنجی هوشمند کاربران شبکههای اجتماعی" و "پردازش تصویر به کمک شبکههای عصبی کانولوشنی" را نام برد که توسط پروژههای "طراحی و ایجاد بستر تحلیل ترافیک و ذائقهسنجی کاربران فضای مجازی" و "توسعه و بهبود سامانه ذکاوت" از مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی به صورت آنلاین در این مرکز برگزار شده و مورد استقبال جمع کثیری از همکاران پژوهشگاه قرار گرفت.
* به عنوان سوال پایانی، برنامههای آتی مرکز آموزش مهارتهای تحول دیجیتال در خصوص تعهدات آموزشی پروژههای پژوهشگاه چیست؟
دکتر مازوچی- همانطوری که گفته شد، روند تعامل و همکاری پروژههای پژوهشگاه با مرکز آموزش مهارتهای تحول دیجیتال کاملاً رو به رشد بوده و از حالت ابتدایی صدور گواهینامهها به برگزاری دورههای آموزشی مورد تعهد پروژهها و در نهایت نیز طراحی دورههای آموزشی با توجه به دانش کسب شده و ترویج دانش پروژهها نیل نموده است.
همچنین طبق تصمیم اتخاذ شده در جلسه کنترل پروژههای مرکز آموزش مهارتهای تحول دیجیتال با حضور ریاست محترم و معاونین پژوهشگاه و نامه معاونت محترم پژوهش و توسعه ارتباطات علمی به رؤسای محترم پژوهشکدهها و مراکز پژوهشگاه مقرر شده که با عنایت به اهمیت انتشار دانش و تجربیات و درسآموختههای حاصل از انجام پروژههای پژوهشی، از این پس، برگزاری دورههای آموزشی یا ارائه کارگاه و سمینار به عنوان بخشی از خروجیهای پروژهها به همراه پیشبینی اعتبار موردنیاز با هماهنگی مرکز آموزش مهارتهای تحول دیجیتال لحاظ شود.
لازم به ذکر است که دورههای آموزشی حاصل از پروژهها میتواند علاوه بر پرسنل پژوهشگاه، برای سایر دستگاههای تابعه وزارت و حسب مورد برای مخاطبین خارج از وزارت نیز برنامهریزی و اجرا گردد.