موانع هوش مصنوعی در ایران، از کمبود داده تا زیرساخت

شماره :
47066
آخرین به روزرسانی :
دوشنبه 1403/03/21 ساعت 07:48
دسته بندی
رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT؛

موانع هوش مصنوعی در ایران، از کمبود داده تا زیرساخت

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از خبرگزاری تسنیم، رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به موانع متعددی که بر سر راه توسعه هوش مصنوعی در ایران وجود دارد اشاره کرد و گفت: عدم دسترسی به داده از توسعه هوش مصنوعی جلوگیری کرده است و مورد بعدی زیرساخت است.
 موضوع هوش مصنوعی (Artificial Intelligence-AI) و کاربردهای آن در سال‌های اخیر در صدر برنامه‌های راهبردی کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف بشر در سال‌های متمادی تاثیرات شگرفی را به همراه داشته باشد.
برهمین اساس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی با هدف تمرکز در برنامه‌ریزی و اجرای امور پژوهشی حول محور هوش مصنوعی در ساختار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد و فعالیت خود را رسماً از سال 1399 آغاز کرده است.
بر همین اساس مأموریت‌های اصلی این مرکز به شرح زیر است:
توسعه زیرساخت‌ها و منابع هوش مصنوعی
توسعه کاربردهای هوش مصنوعی
توسعه علمی و پژوهشی حوزه هوش مصنوعی
گسترش نوآوری حوزه هوش مصنوعی
گسترش تعاملات بین‌الملل حوزه هوش مصنوعی
استقرار مرجعیت رگولاتوری و حقوقی حوزه هوش مصنوعی
برای بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی ایران در حوزه هوش مصنوعی در خبرگزاری تسنیم میزبان دکتر محمدهادی بکایی؛ رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات بودیم و مصاحبه‌ای با وی انجام داده‌ایم. بخش اول این مصاحبه را از نظر می‌گذرانید:
تسنیم: به عنوان نخستین سوال بفرمایید که مرکز هوش مصنوعی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال حاضر چه پروژه‌هایی را در دست اقدام دارد؟
مجموعه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بازوی تحقیق و توسعه وزارت ارتباطات در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت است. تمام فعالیت‏‌ها و مأموریت‌های مربوط به تحقیق و توسعه در فناوری‌های نوین که به وزارتخانه سپرده شده، در داخل پژوهشگاه انجام می‌شود.
برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک نمائید:
B2n.ir/q22595

X