نشست تخصصی "طرح و برنامه‌ریزی در راستای استقرار مدیریت و حکمرانی داده در حوزه کاری شرکت مادر تخصصی برق حرارتی" برگزار شد

شماره :
47210
آخرین به روزرسانی :
دوشنبه 1403/06/19 ساعت 13:48
دسته بندی
سلسله نشست های تخصصی پژوهشگاه ICT؛

نشست تخصصی "طرح و برنامه‌ریزی در راستای استقرار مدیریت و حکمرانی داده در حوزه کاری شرکت مادر تخصصی برق حرارتی" برگزار شد

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سلسله نشست های تخصصی خود نشست تخصصی ارائه نهایی پروژه "طرح و برنامه‌ریزی در راستای استقرار مدیریت و حکمرانی داده در حوزه کاری شرکت مادر تخصصی برق حرارتی" را با حضور متخصصین و کارشناسان برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ نشست تخصصی ارائه نهایی پروژه "طرح و برنامه‌ریزی در راستای استقرار مدیریت و حکمرانی داده در حوزه کاری شرکت مادر تخصصی برق حرارتی" در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. این نشست با ارائه مهندس مهدی حسین‌پور، مدیر این پروژه در آزمایشگاه فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه بود.

مهندس حسین‌پور در این نشست بیان کرد: "یکی از مسائل مهمی که صنعت برق مدرن بر آن تأکید دارد، همگام شدن با تحول دیجیتال و فرآیندها و فناوری‌های مرتبط با آن است. تحول دیجیتال ابعاد متعددی دارد که جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و کلان‌داده‌ها یکی از مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین این ابعاد است. شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی به خوبی متوجه اهمیت وجود داده‌های با کیفیت و تحلیل‌های مرتبط با آن شده است و در این راستا علاقه‌مند به استقرار روال‌های حکمرانی داده در بدنه این شرکت بوده و اقداماتی را در این رابطه انجام داده است."

وی افزود: "از جمله این اقدامات، تعریف پروژه حاضر تحت عنوان 'ارائه طرح و برنامه‌ریزی در راستای استقرار مدیریت و حکمرانی داده در حوزه کاری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی' است که هدف آن فراهم کردن دانش و بستر لازم برای پیاده‌سازی و استقرار حکمرانی داده در شرکت مادر تخصصی برق حرارتی است. در این پروژه، هدف تهیه نقشه راه پیاده‌سازی حکمرانی داده در شرکت مادر تخصصی برق حرارتی است."

حسین‌پور ادامه داد: "بسیاری از سازمان‌ها می‌دانند داده‌هایی که در اختیار دارند دارایی‌های حیاتی آن‌ها هستند. اما فقط تعداد معدودی از سازمان‌ها داده‌های خود را به طور فعال و به عنوان یک دارایی مدیریت می‌کنند. حصول ارزش از داده‌ها به صورت تصادفی اتفاق نمی‌افتد و نیازمند عزم، برنامه‌ریزی، هماهنگی،فرهنگ سازی، همکاری و تعهد است که در قالب یک برنامه جامع و مدون در سطح سازمان به سرانجام می‌رسد."

وی تأکید کرد: "این برنامه که از آن با عنوان حکمرانی داده‌ها یاد می‌شود، مجموعه‌ای از سیاست‌ها، تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، اختیارات، اقدامات، مسئولیت‌ها و پایش‌ها است که ناظر بر مدیریت دارایی‌های داده‌ای سازمان است. در این پروژه سعی شده تا با طی کردن روال استاندارد تدوین استراتژی حکمرانی داده یک شرکت، شامل تحلیل وضعیت جاری، شناسایی فناوری، شناخت وضع موجود، تحلیل وضعیت مطلوب، تدوین چشم‌انداز و ارائه برنامه عملیاتی برای پیاده‌سازی حکمرانی داده شرکت، تدوین شود.

گفتنی است در پایان این نشست تخصصی افراد حاضر در جلسه و مخاطبان آنلاین نشست به پرسش و پاسخ و بحث و بررسی پیرامون پروژه طرح و برنامه‌ریزی در راستای استقرار مدیریت و حکمرانی داده در حوزه کاری شرکت مادر تخصصی برق حرارتی پرداختند.

X