هوش مصنوعی میزان لازم دریافت اشعه در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن را نشان می دهد

شماره :
41298
آخرین به روزرسانی :
جمعه 1402/06/3 ساعت 21:53

هوش مصنوعی میزان لازم دریافت اشعه در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن را نشان می دهد

محققان دانشگاه Case Western Reserve از هوش مصنوعی برای شناسایی بیماران مبتلا به سرطان های خاص سر و گردن که به دنبال  کاهش شدت درمان ها، از جمله پرتودرمانی و شیمی درمانی هستند استفاده می کنند .

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سرطان های سر و گردن در مجموع بیش از نیم میلیون مورد و 300000 مرگ در سال را شامل می شود که آن را به ششمین سرطان پیشرو در سراسر جهان تبدیل می کند.

با این حال، پزشکان نمی توانند به راحتی این تمایز را با نگاه کردن به اسکن های بافتی ایجاد کنند و نیاز به روش های هوش مصنوعی را ایجاد می کنند.

بدون این فناوری، همه بیماران مبتلا به این سرطان ها با یک دوره کامل شیمی درمانی و پرتو درمانی درمان می شوند.

مدیر مرکز تصویربرداری محاسباتی و تشخیص شخصی (CCIPD) گفت: "ما بسیاری از بیماران را با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی بیش از حد تحت درمان قرار داده‌ایم که آنها به آن‌ها نیازی ندارند، زیرا راهی برای یافتن اینکه کدام بیماران از تنش‌زدایی سود می‌برند، نداشتیم. علاوه بر این، کاهش تشعشعات برای بیماران می تواند منجر به عوارض جانبی کمتری مانند خشکی دهان، اختلال در بلع و تغییرات چشایی شود."

محققان با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ابزارهایی که در دهه گذشته توسعه دادند، از رایانه خواستند تصاویر دیجیتالی از نمونه‌های بافتی گرفته شده از 438 بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن، که به عنوان کارسینوم سلول سنگفرشی اوروفارنکس مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شناخته می‌شود، تجزیه و تحلیل کند.

این برنامه کامپیوتری با موفقیت زیرمجموعه ای از بیماران را شناسایی کرد که می توانستند از کاهش قابل توجه دوز پرتودرمانی بهره مند شوند.

به گفته تیم تحقیقاتی، گام بعدی آنها آزمایش دقت روش هوش مصنوعی در آزمایشات بالینی است.

201001021.001

X