هوش مصنوعی کاربران را قادر می سازد تا با افکار مغزی ربات ها را کنترل کنند

شماره :
41343
آخرین به روزرسانی :
جمعه 1402/06/3 ساعت 21:53

هوش مصنوعی کاربران را قادر می سازد تا با افکار مغزی ربات ها را کنترل کنند

رابط های مغز و کامپیوتر (BCIs) به افرادی که دارای اختلالات گفتاری یا حرکتی هستند، مانند افرادی که آسیب های مغزی و نخاعی دارند، امید می دهد تا استقلال بیشتری کسب کنند و کیفیت کلی زندگی خود را بهبود بخشند.

دانشمندان یک الگوریتم یادگیری ماشین هوش مصنوعی (AI) و راه حل رابط مغز و کامپیوتر ایجاد کرده اند که بیماران را قادر می سازد با افکار خود به یک ربات فرمان دهند .

محققان نوشتند: «کمک رباتیک از طریق دستکاری‌های بازوی روباتیک موتوری می‌تواند کمک ارزشمندی برای افراد دارای ناتوانی حرکتی اندام فوقانی باشد».

رابط های مغز و کامپیوتر (BCI) ابزاری بصری برای کنترل چنین دستکاری های روباتیک کمکی ارائه می دهد. دانشمندان وابسته به (EPFL) و دانشگاه تگزاس در آستین به بیماران این امکان را دادند تا کنترل کننده های ربات را آموزش دهند تا با استفاده از ذهن به جای گفتار یا حرکت، با موانع سازگار شوند.

محققان از یک رابط مغز و کامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی برای اندازه گیری و رمزگشایی فعالیت مغزی بیمار به منظور هدایت یک بازوی رباتیک استفاده کردند. آنها از یادگیری تقویت معکوس (IRL) استفاده کردند که یک چارچوب یادگیری ماشینی هوش مصنوعی مبتنی بر مشاهده رفتار انسان است تا یک تابع پاداش استخراج کند. این برعکس یادگیری تقویتی (RL) است، که در آن الگوریتم هوش مصنوعی با هدف یادگیری فرآیند تصمیم گیری به منظور ایجاد رفتاری است که تابع پاداش را به حداکثر می رساند.در یادگیری تقویتی، عوامل هوش مصنوعی بر اساس آنچه از تصمیمات متوالی از تجربیات گذشته و تلاش های تکراری برای به دست آوردن بالاترین پاداش آموخته اند، انتخاب می کنند.

به گفته محققان، فرآیند آزمون و خطا نسبتاً سریع است و معمولاً قبل از یادگیری و اجرای آنچه کاربر در حال فکر کردن است، تنها به سه تا پنج تلاش نیاز دارد. محققان این اثبات مفهوم را در آزمایش‌هایی با سیزده کاربر توانمند نشان دادند که با استفاده از افکارشان بازوی رباتیک را هدایت می‌کردند. الگوریتم هوش مصنوعی ترجیحات کاربران را آموخت و بر اساس آن اقدامات ربات را اصلاح کرد.

201001004.370

X