کارگاه تخصصی تجزیه و تحلیل مشاغل دیجیتال با تأکید بر مدل DACUM
کارگاه دو روزهای با محوریت شناسایی و تحلیل مشاغل نوظهور در اقتصاد رقومی، با حضور نمایندگان سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و اساتید متخصص، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در این رویداد، مدل DACUM و استانداردهای شایستگی بهعنوان ابزارهای کلیدی توسعه منابع انسانی آیندهمحور، معرفی و آموزش داده شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ کارگاه آموزشی تخصصی با عنوان «تجزیه و تحلیل وظایف و مشاغل در حوزه فناوریهای اقتصاد رقومی» در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. این کارگاه با حضور کارشناسان پژوهشگاه و نمایندگانی از سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و با هدف ارتقاء دانش و مهارت کارشناسان در زمینه طراحی استانداردهای شغلی و آموزشی مبتنی بر تحولات اقتصاد دیجیتال تشکیل شد.
در این دوره، دکتر فیضی با معرفی مدل بینالمللی DACUM (Development A Curriculum)، به تبیین روش نظاممند شناسایی وظایف و شایستگیهای مورد نیاز شغلی پرداخت. این مدل که بر مبنای تحلیل دقیق از فعالیتهای واقعی شغلی طراحی شده است، ابزاری کارآمد برای تدوین برنامههای آموزشی و حرفهای در حوزههای نوظهور فناوری بهشمار میرود. دکتر فیضی با ارائه نمونههای عملی، اهمیت رویکرد DACUM در انطباق آموزش با نیاز بازار کار را مورد تأکید قرار داد.
همچنین در ادامه، دکتر اسدی از سازمان فنی و حرفهای کشور با اجرای دمو استاندارد ارزشیابی و شایستگی، فرآیند طراحی و اجرای ارزیابیهای مبتنی بر شایستگی را برای شرکتکنندگان تشریح کرد. او به نقش ابزارهای ارزشیابی در تضمین کیفیت آموزش و توسعه منابع انسانی پرداخت و نمونهای از سنجش مهارت در یکی از مشاغل حوزه فناوریهای نوین را ارائه نمود.
در بخش دیگر برنامه، دکتر عرفانمنش رئیس کمیته تدوین استاندارد، ضمن معرفی ساختار استانداردهای آموزشی ملی، روند تدوین این استانداردها را در تعامل با نهادهای تخصصی و متناسب با نیازهای فناوریمحور امروز تشریح کرد. وی تأکید کرد که در مسیر توسعه مشاغل حوزه اقتصاد رقومی، تدوین دقیق استانداردهای آموزشی و شغلی گامی اساسی برای تربیت نیروی کار ماهر است. در پایان، تیمهای شرکتکننده اقدام به ارائه نمونه استانداردهای تکمیلشده نمودند که مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و راهنماییهای لازم جهت اصلاح و تکمیل نهایی توسط دکتر فیضی و دکتر اسدی ارائه شد.
این کارگاه دو روزه، در راستای ارتقاء مهارت کارشناسان و همافزایی میان نهادهای مسئول آموزش و توسعه منابع انسانی در حوزه فناوری، نقش موثری در پیشبرد اهداف تحول دیجیتال و توسعه مشاغل آیندهنگر ایفا نمود.