اداره بازرگانی
تمامی خریدهای کالا/ خدمات و همچنین فروش کالا/ خدمات در همه سطوح معاملات اعم از جزئی، متوسط و عمده از طریق اداره بازرگانی پژوهشگاه انجام میپذیرد.
- سطوح معاملات هر ساله توسط هیأت وزیران تعیین و ابلاغ میگردد.
- اسناد قانونی و بالا دستی، قانون مناقصات و آیین نامه مالی و معاملاتی پژوهشگاه میباشد.
1- خریدهای کالا/ خدمات و مراحل انجام کار:
الف- خریدهای عمده (عمومی):
تمام خریدهای عمده از طریق مناقصه و در بستر سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) انجام می پذیرد.
الف – 1 – خریدهای عمده از طریق مناقصه محدود: گزارش توجیهی خرید بصورت محدود و نام شرکتهای توانمند و متخصص در حوزه خرید توسط متقاضی تهیه و برای تأیید به ریاست پژوهشگاه ارسال میگردد، در این حالت با ارسال دعوتنامه به شرکتهای منتخب، درخواست میگردد تا در بستر ستاد اقدام به پیشنهاد قیمت نمایند.
الف -2 – خریدهای عمده از طریق مناقصه عام (عمومی): پس از دریافت مشخصات فنی کالا / خدمات و الزامات مورد نیاز از متقاضی، در بستر سامانه ستاد اقدام به نشر آگهی و دعوت از عموم شرکتها و تأمین کنندگان می گردد، که در مهلت مقرر نسبت به ارائه پیشنهاد قیمت خود اقدام نمایند.
ب- خریدهای متوسط:
تمام خریدهای متوسط در بستر سامانه تدارکات (ستاد) انجام پذیرفته و پیشنهادات قیمت اخذ شده با حضور اعضاء قانونی و ناظرین در جلسه بازگشایی استعلام بهاء مورد بررسی قرارمیگیرد.
ج- خریدهای جزئی (خرد):
خریدهای جزئی (خرد) با بررسی قیمت توسط کارپرداز و با کمترین قیمت و با مسئولیت ایشان انجام می پذیرد.
مراحل انجام کار خرید کالا / خدمات:
- اخذ درخواست خرید کالا/ خدمات بصورت سیستمی از متقاضی
- تعیین و برآورد مبلغ معامله
- تامین اعتبار و پیش بینی نقدینگی مورد نیاز از دفاتر طرح و برنامه و امور مالی
- انتخاب کارپرداز و انتخاب نوع خرید (جزئی، متوسط و عمده)
- برگزاری جلسات بررسی قیمت، استعلام بها، کمیسیون معاملات و انتخاب فروشنده
- ابلاغ برنده و درخواست ارسال اسناد مربوطه
- انعقاد قرارداد خرید/ پرداخت بصورت فاکتوری
- دریافت کالا/ خدمات و اخذ فاکتور و صورتجلسات مرتبط
- تحویل کالا به انبار و متقاضی
- ارسال اصل اسناد برای رسید انبار و تکمیل اسناد
- ارسال اسناد هزینه (اصل فاکتور + اصل رسید انبار+ درخواست متقاضی) به امور مالی جهت تسویه حساب نهائی
2- فروش کالا و مراحل انجام کار:
الف – فروش متوسط و عمده (عمومی):
تمام فروش های متوسط و عمده از طریق مزایده عمومی و در بستر سامانه ستاد انجام می پذیرد.
ب- فروش جزئی:
فروشهای جزئی با بررسی قیمت توسط کارپرداز و با بیشترین قیمت و با مسئولیت ایشان انجام می پذیرد.
مراحل انجام کار فروش کالا:
- اخذ درخواست فروش کالا بصورت سیستمی از متقاضی
- تعیین و برآورد مبلغ معامله
- انتخاب کارپرداز و انتخاب نوع معامله (جزئی، متوسط و عمده)
- برگزاری جلسات بررسی قیمت، استعلام بها، کمیسیون معاملات و انتخاب خریدار
- ابلاغ برنده مزایده و درخواست ارسال مبلغ مورد مزایده
- دریافت مبلغ نهائی به حساب پژوهشگاه و اخذ تاییدیه از امور مالی
- تحویل کالا به خریدار با حضور نمایندگان حراست و بازرسی
- خروج کالا به همراه تنظیم صورت جلسات و مستندات مربوطه
- ارسال اسناد و مدارک مبنی بر فروش کالا به امور مالی جهت تسویه حساب نهائی